6 Hamba Allah (Revisited)

Selamat menhadapi Tahun 2008, sempena tahun baru ini, teman hendak berkongsi pandangan teman supaya dapat kita fikir-fikirkan…insyaallah…pandangan ini tak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati…

Hamba Allah 1

eager to be a leader…that’s okay to me..you want to be.., so be it..tapi kita kena cara dan gaya jika hendak jadi pemimpin..

1. Ingatlah siapa yang menaikkan kita..

2. Jangan memandang rendah keupayaan orang lain..

3. Jangan bongkak dan rasa diri kita dah bagus..

4. Jangan jadi syok sendiri..

5. Jangan menggunakan orang lain untuk kepentingan dan agenda sendiri…

6. Jangan merasa semua orang bersetuju dengan kita kerana rambut sama hitam tapi hati lain-lain..

7. Hormatilah jasa dan pengorbanan orang lain..

then.. you’ll be a respected leader…but for me, as long tak kacau my family or my life..i don’t care and i don’t bother…enough for me just to be a leader in my family…

Hamba Allah 2

this kind of people, judge other people through other people stories…tak mahu kenal betul2 dah anggap orang lain jahat, sombong and etc and those impressions come from other people stories..kesian orang yang jadi mangsa…cuba kenal betul2 orang yang jadi mangsa..atau, cuba tanya empunya mangsa the version of his stories..kemudian barulah evaluate sendiri.. how do you think if YOU ARE THE VICTIM?

this kind of people suka jadi popular… so dia akan join groups yang popular and dia merasakan dengan join group yang popular maka orang akan menganggap dia bagus dan baik dan alim dan warak…kadang2 jiran-jiran pun boleh jadi mangsa dengan orang macam ni..

Hamba Allah 3

hamba Allah yang ini pula asyik jeles pada orang lain..tak boleh tengok orang lain senang atau bahagia..ada aje dia nak buat bagi orang tu susah hati atau nak melawan orang tu…kadang2 orang macam ni masih muda..tapi kadang2 dah berumur..kalau kita dah berumur…, tak perlulah kita buat benchmark dengan orang yang muda…katakan kita berumur 45 atau 60 tahun, kita buat benchmark hidup orang yang berumur 31-35 tahun..benchmark dari segi harta dia dan keupayaan dia..we cannot do like that…sepatutnya orang muda buat benchmark dengan orang tua..itu yang dinamakan Role Model… Kalau orang tua samakan diri harta dan keupayaan dia dengan orang muda, bayangkan bagaimana orang muda itu bila dah berumur seperti dia..mestilah orang muda itu lagi hebat, am i right? fikir-fikirkan lah…

Pada yang muda pula…asyik nak sama kan kelemahan dirinya dengan orang lain…mungkin nak tutup kelemahan dia agaknya..such as…”kau ni sama lah dengan aku..” (walhal diri sendiri bergantung kepada bini..) spesis ini jenis tak hingat apa kebaikan org dah buat kepada dia..ada orang yang sentiasa ingat untuk belikan barang kepada family hamba Allah 3 ni bila mereka pergi mana2…tapi jeles pulak bila org bercerita duduk kat hotel..org bercerita duduk kat hotel tu bukan nak menunjuk-nunjuk, tapi kalau tak duduk kat hotel masa outstation ke, bercuti ke, nak duduk kat mane? dalam khemah? tak payah nak jeles-jeles…tak baik tu…

this kind of people juga suka jadi popular… so macam hamba Allah 2, dia juga akan join groups yang popular mahu dianggap bagus dan baik dan alim dan warak…kadang2 mahu orang lain menganggap dia seperti menjadi mangsa keadaan..pathetic!

Hamba Allah 4

this kind of people pula sentiasa rasa diri dia lagi pandai, lagi hebat, lagi kaya dan macam2 lagi…kalau orang lain kata “aku selalu pergi outstation”, dia akan kata “aku pun selalu pergi outstation juga”…damn…who cares about your outstation things…? kadang-kadang orang cuba nak bercerita mengenai situation dia..masalah dia..so try to understand instead of sentiasa ingat orang yang bercerita itu berlagak.. this kind of people juga kadang2 berfikir bahawa orang lain tak mampu possesed things he owned..something like, “kau boleh pakai kereta ni..tapi susah sikitlah sebab kau kena bayar lebih sikit, mungkin dalam Rm700 lebih ke…” (hehe..RM700 tu mahal ke?)

hamba Allah seperti ini, kena ingat bahawa kadang-kadang orang lain tak pakai benda seperti dia pakai kerana:

1. Tak perlu atau tak ada keperluan untuk pakai…

2. Orang lain tak beli benda untuk menunjuk-nunjuk

3. priority orang lain dengan kita lain..maybe they need to feed their sons, daughters…bukan orang lain tak mampu cuma those priority akan di soal di akhirat… Allah tak tanya “kereta apa kau pakai?” tapi Allah akan tanya “apa sumbangan kau atau pengorbanan kau kepada isteri dan anak2 kau?”…am i right?

jadi janganlah kita under estimate orang sangat..better concentrate with your own life…

Hamba Allah 5

this kind of people pula nampak kejahatan orang lain sahaja..walhal dalam keluarga sendiri lebih teruk.. bercerita dengan rakan atau jiran bahawa “orang rumah hujung tu bawa perempuanlah..”, “anak orang tu teruk sangat” lah..

tapi, the truth is..anak sendiri yang bawa perempuan..bila dia balik kampung, anak sendiri bawa perempuan & duduk diam2 dalam rumah..kadang2 anak sendiri yang buat perangai… ada yang pemalas…tak pernah buat kerja kat rumah…menyapu ke..siram pokok ke..tak mahu bagi duit belanja pada mak bapak..

kadang2 orang macam ni suka bergossip dengan orang lain…jiran dia ke..dengar cerita dari bibik mengenai hal rumah tangga orang lain, kemudian canang kepada orang lain.. and the best thing is orang dengar cerita tak kecoh pun & tak cakap apa2 pun tetapi orang yang dengar cerita tu pula yang jadi mangsa kononnya dia yang bawak mulut…

Hamba Allah 6

this kind of people pula sebelum ini, ok aje…rendah diri, tak campur hal orang lain…tapi alih2 lepas mula bercampur dengan masyarakat…dia pula yang lebih…mula pandang serong pada orang yang ikhlas dengan dia..

Orang ini selepas berubah bolehlah join dengan kumpulan Hamba Allah 2

Moral of the stories:

1. Ikhlas pada diri sendiri..

2. Jangan ambil tahu sangat mengenai orang lain..

3. Bergaul dan berkawan berpada-pada..

4. Concentrate pada diri dan keluarga sendiri sebelum bercerita hal orang lain…

5. Jangan pandang rendah kepada orang lain..

6. Hormati kepada orang lain…

7. Bersyukurlah apa yang ada..

8. Jangan menjadi riak..sombong…

9. Don’t judge a book by it’s cover..

10. Bersikap berterima kasih..

…semata2 untuk pedoman for all of us..

Leave a comment