Teman Oghang Melayu…

Teman ni soghang melayu..Biarpun bangsa teman dipandang ghendah..semangat teman jati dighi teman sebagai oghang melayu tetap tak akan tergugat mahupun beruboh..teman berbangge kerane bangsa teman berpegang kepade nilai agame, maruah dan adab susila..Orang tue teman mengajar teman mengenai semue tu sejak teman dilahirkan…Itulah prinsip yang teman bawe..Itulah prinsip yang sentiasa teman pegang..

Teman utamakan maghuah keluarge teman..teman tak akan biorkan oghang senang-senang ambik kesempatan dengan keluarge teman..kadang-kadang, oghang pun tak betui juge..takkan kite baghu kenal 2 minggu kite nak anggap die adik beradik kite…betul tak cakap teman ni? kite bukan kenai pun ati budi die…kadang-kadang oghang tu pun lagi teruk masalah die..ade yang bapok tak suke suami, ade yang anok buat perangai..macam-macamlah..ade yang sajeee nak tunjuk die tu banyak duit..tapi ngojenye tak seberape..pangkat kecik je teman nengoknye…kadang-kadang tu, oghang ni ambik kesempatan dengan tunjuk die tu kuat sembahyangle, kuat agame le..tapi bile teman ajak pegi sembahyang terawikh, tak nok le pulok die..agoknye datang bulan le tu….

Kitepun janganle bile dah disuo oghang dengan duit ke, enpon ke, dah sayang macam tak ade anok2 yang berbakti..ape perasaan anok2 tu..kesian budok2 tu..jenuh teman nengok anok2 cube nak tolong orang tue die..alih-alih orang lain yang orang tue sayang…janganle kite ni bertuhan ke duit..kite ni bertuhankan Allah Taala…

Kesimpulan nye lah..kite ni sebagai oghang melayu..berpegangle adat melayu kite tu..janganle kite jadi muke tak malu…Itu je le teman nak pesan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: